Färdtjänst
Färdtjänst är en transporttjänst för personer med funktionsnedsättning, inom kommunen eller närliggande områden.
Vem kan få färdtjänst?
Färdtjänst riktar sig till personer som på grund av funktionshinder, som omfattar minst tre månader, har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationsmedel. Färdtjänst är en särskilt anpassad kollektivtrafik för vilken Lag om färdtjänst gäller. En färdtjänstresa kan endast göras från en adress till en annan, utan stopp på vägen.
Så här ansöker du om tillståndet
Färdtjänsttillståndet är personligt och får inte användas på annat sätt än beslutat. Du måste vid resa kunna visa upp giltig legitimation. Om det sker förändringar i ditt hälsotillstånd eller om du ska flytta måste du alltid kontakta färdtjänsthandläggaren. Om du flyttar till en annan kommun upphör färdtjänsttillståndet att gälla. Du ansöker om färdtjänsttillståndet i vår e-tjänst. Länk till annan webbplats.
Så här bokar du en resa
Du kan boka din resa genom något av följande alternativ:
- Västtrafiks kund- och resetjänst på telefon 020-91 90 90. Bokning kan göras måndag till fredag klockan 06:00-22:00, helg klockan 08:00-22:00.
- I appen ”Västtrafik Boka resa”. Denna app kan laddas ner i Google Play eller App Store
- Via webben på vasttrafik.se/bokaresa Länk till annan webbplats.
När du ringer beställningscentralen vill de veta
Ditt namn och personnummer | Ditt telefonnummer |
Var du vill bli hämtad | Vart du vill åka |
När du vill åka | När du behöver vara framme |
Om någon reser tillsammans med dig | Om resan är en färdtjänst-, arbetsresa eller något annat |
Beställning av återresan kan göras samtidigt. Beställ din resa i så god tid som möjligt, tidigast 14 dagar i förväg och senast en timma före önskad avresa.
Vad gör du om bilen inte kommer?
Om bilen är mer än 10 minuter försenad ring beställningscentralen.
Vad kostar resan och hur betalar du?
Du betalar din färdtjänstresa innan resan startar. Det går bra att betala med kontanter men du kan också betala med de vanligaste kontokorten. Resans pris följer aktuell taxa och avgörs av hur många kommuner som resan går genom.
Ungdom är man fram till dagen man fyller 20 år.
Taxa färdtjänst, gäller från och med 2024-01-15. | ||
---|---|---|
Enkel resa inom | Vuxen | Ungdom* |
En kommun | 73 | 55 |
Två kommuner | 127 | 96 |
Tre kommuner | 182 | 137 |
Fyra kommuner | 291 | 218 |
Fem kommuner | 400 | 301 |
Sex kommuner | 509 | 382 |
Sju kommuner | 618 | 464 |
Åtta kommuner eller flera | 727 | 545 |
Vart kan du resa?
Färdtjänstområdet är Västra Götalands län samt de angränsande kommunerna Askersund, Habo, Kristinehamn, Laxå och Mullsjö.
För att få tillstånd till resa i annan kommun utanför färdtjänstområdet krävs en särskild prövning av den färdtjänstberättigades kommun. För resa inom någon av landets kommuner som inte ingår i färdtjänstområdet, lämnas ersättning för 70% av taxameterbeloppet. Resenären beställer en taxiresa hos valfritt taxibolag och inkommer i efterhand med kvitto till kommunens handläggare.
Det här kan du ta med på resan?
Du får ta med dig det förflyttningshjälpmedel som du behöver för att resa, exempelvis rollator eller rullstol, samt bagage motsvarande en kasse i varje hand eller en resväska.
Har du blivit beviljad ledsagare får ledsagaren åka med utan avgift. Ledsagaren ska hjälpa dig till och från fordonet och åker med dig om du behöver hjälp under färden. Ledsagaren måste alltid påbörja och avsluta sin resa på samma adress som du. Ledsagaren får själv inte ha tillstånd till färdtjänst.
Du får ta med dig en medresenär på resan. Medresenären måste alltid påbörja och avsluta resan på samma adress som du. Medresenären betalar egenavgift enligt färdtjänsttaxan.
Ledar– och assistanshund får följa med utan kostnad. Övriga husdjur får inte följa med.
Det här kan chauffören hjälpa till med
- att följa dig till och från porten
- hjälpa dig in och ur bilen
- hjälpa dig på och av med säkerhetsbältet
- ta hand om ditt förflyttningshjälpmedel och bagage
Så här avbokar du eller ändrar din resa
Om inte resan blir av, måste du avbeställa resan minst en timma innan resan skulle ha påbörjats. Om du inte avbeställer, eller avbeställer för sent, kan kommunen ta ut en avgift på 200 kronor per tillfälle.
Avbokning/ändring kan göras dygnet runt via telefon, webb eller app.
Har du synpunkter?
Om du har en synpunkt eller annat som berör en utförd resa ring kund- och resetjänst. Om du vill ha ett svar på synpunkten måste du begära detta. Vill du hellre mejla ditt ärende kan du göra detta till
Mejl: synpunkt@vasttrafik.se
Telefon: 020-91 90 90
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: fardtjanst@lidkoping.se