Färdtjänst

Färdtjänst är en transporttjänst för personer med funktionsnedsättning, inom kommunen eller närliggande områden.

Vem kan få färdtjänst?

Färdtjänst riktar sig till personer som på grund av funktionshinder, som omfattar minst tre månader, har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationsmedel. Färdtjänst är en särskilt anpassad kollektivtrafik för vilken Lag om färdtjänst gäller. En färdtjänstresa kan endast göras från en adress till en annan, utan stopp på vägen.

Så här ansöker du om tillståndet

Färdtjänsttillståndet är personligt och får inte användas på annat sätt än beslutat. Du måste vid resa kunna visa upp giltig legitimation. Om det sker förändringar i ditt hälsotillstånd eller om du ska flytta måste du alltid kontakta färdtjänsthandläggaren. Om du flyttar till en annan kommun upphör färdtjänsttillståndet att gälla. Du ansöker om färdtjänsttillståndet i vår e-tjänst. Länk till annan webbplats.

Så här bokar du en resa

Du kan boka din resa genom något av följande alternativ:

När du ringer beställningscentralen vill de veta

Ditt namn och personnummer

Ditt telefonnummer

Var du vill bli  hämtad

Vart du vill åka

När du vill åka

När du behöver vara framme

Om någon reser tillsammans med dig

Om resan är en färdtjänst-, arbetsresa eller något annat

Beställning av återresan kan göras samtidigt. Beställ din resa i så god tid som möjligt, tidigast 14 dagar i förväg och senast en timma före önskad avresa.

Vad gör du om bilen inte kommer?

Om bilen är mer än 10 minuter försenad ring beställningscentralen.

Vad kostar resan och hur betalar du?

Du betalar din färdtjänstresa innan resan startar. Det går bra att betala med kontanter men du kan också betala med de vanligaste kontokorten. Resans pris följer aktuell taxa och avgörs av hur många kommuner som resan går genom.

Ungdom är man fram till dagen man fyller 20 år.

Taxa färdtjänst, gäller från och med 2024-01-15.

Taxa färdtjänst, gäller från och med 2024-01-15.



Enkel resa inom

Vuxen

Ungdom*

En kommun

73

55

Två kommuner

127

96

Tre kommuner

182

137

Fyra kommuner

291

218

Fem kommuner

400

301

Sex kommuner

509

382

Sju kommuner

618

464

Åtta kommuner eller flera

727

545

Vart kan du resa?

Färdtjänstområdet är Västra Götalands län samt de angränsande kommunerna Askersund, Habo, Kristinehamn, Laxå och Mullsjö.

För att få tillstånd till resa i annan kommun utanför färdtjänstområdet krävs en särskild prövning av den färdtjänstberättigades kommun. För resa inom någon av landets kommuner som inte ingår i färdtjänstområdet, lämnas ersättning för 70% av taxameterbeloppet. Resenären beställer en taxiresa hos valfritt taxibolag och inkommer i efterhand med kvitto till kommunens handläggare.

Det här kan du ta med på resan?

Du får ta med dig det förflyttningshjälpmedel som du behöver för att resa, exempelvis rollator eller rullstol, samt bagage motsvarande en kasse i varje hand eller en resväska.

Har du blivit beviljad ledsagare får ledsagaren åka med utan avgift. Ledsagaren ska hjälpa dig till och från fordonet och åker med dig om du behöver hjälp under färden. Ledsagaren måste alltid påbörja och avsluta sin resa på samma adress som du. Ledsagaren får själv inte ha tillstånd till färdtjänst.

Du får ta med dig en medresenär på resan. Medresenären måste alltid påbörja och avsluta resan på samma adress som du. Medresenären betalar egenavgift enligt färdtjänsttaxan.

Ledar– och assistanshund får följa med utan kostnad. Övriga husdjur får inte följa med.

Det här kan chauffören hjälpa till med

  • att följa dig till och från porten
  • hjälpa dig in och ur bilen
  • hjälpa dig på och av med säkerhetsbältet
  • ta hand om ditt förflyttningshjälpmedel och bagage

Så här avbokar du eller ändrar din resa

Om inte resan blir av, måste du avbeställa resan minst en timma innan resan skulle ha påbörjats. Om du inte avbeställer, eller avbeställer för sent, kan kommunen ta ut en avgift på 200 kronor per tillfälle.

Avbokning/ändring kan göras dygnet runt via telefon, webb eller app.

Har du synpunkter?

Om du har en synpunkt eller annat som berör en utförd resa ring kund- och resetjänst. Om du vill ha ett svar på synpunkten måste du begära detta. Vill du hellre mejla ditt ärende kan du göra detta till

Mejl: synpunkt@vasttrafik.se

Telefon: 020-91 90 90

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: fardtjanst@lidkoping.se