Modersmålsundervisning
Här hittar du information om förberedelseklass, svenska som andraspråk och modersmål som vänder sig till flerspråkiga barn och elever.
Förberedelseklass
Är du nyinflyttad till Sverige och har barn i åldern 7-16 år? Då är ditt barn välkommen till någon av våra förberedelseklasser. Hos oss får ditt barn lära sig svenska språket, eleverna lär sig också om skolsystemet, samhället och kulturen i Sverige. Läs mer om förberedelseklass
Svenska som andraspråk
Svenska som andraspråk är ett ämne i grundskolan för elever med annat modersmål än svenska. Svenska som andraspråk har en egen kursplan. Betyg ges i årskurs 6 till årskurs 9. Rektor beslutar om undervisning i svenska som andraspråk ska anordnas för elev.
Modersmål
Med modersmål menar man vanligtvis det eller de första språk som lärs in och som talas i hemmet. Modersmålet har stor betydelse för barns språk, identitets-, personlighets- och tankeutveckling. Ett välutvecklat modersmål ger bra förutsättningar att lära sig svenska och andra språk.
Modersmål är ett eget ämne i grundskola med en egen kursplan. Betyg i modersmål ges från årskurs 6, men eleven får ett skriftligt omdöme från årskurs 1-5.
Modersmålsenheten
Inom Modersmålsenheten arbetar modersmålslärare och studiehandledare. Vi arbetar med alla förskolor och skolor i Lidköpings kommun, enheten har en egen verksamhetschef.
Vi har idag möjlighet att erbjuda modersmålsundervisning i över 20 olika språk. Vi arbetar också med modersmålsundervisning i förskolan och i förskoleklass, det innebär att en modersmålslärare finns med redan från inskolning och under barnets fortsatta förskoletid/tid i förskoleklass.
I grundskolan arbetar vi med studiehandledning, det innebär att de elever som behöver får stöd i undervisningen på sitt modersmål. Det är elevens rektor som beslutar om eleven har behov av studiehandledning.
Vem kan få modersmålsundervisning?
Om en, eller båda, av elevens vårdnadshavare har annat språk än svenska som modersmål och språket utgör dagligt umgängesspråk för eleven ska undervisning ges i detta språk som ett ämne.
För att få undervisning måste dock följande kriterier uppfyllas:
- eleven har grundläggande kunskaper i språket
- eleven önskar på undervisning i sitt modersmål
- minst fem elever i kommunen önskar undervisning i aktuellt språk
- lämplig lärare finns
Modersmålsundervisning får inte omfatta mer än ett språk för en elev. Finns det intresse, tillräckligt antal elever och lämplig lärare undersöks möjligheten att erbjuda eleverna modersmålsundervisning 40 min/vecka.
Elever som deltar i modersmålsundervisning får omdöme i ämnet årskurs 1-5. Elever i årskurs 6-9 får betyg. Undervisningen sker enligt överenskommelse med
modersmålslärare, ofta efter skoltid.
Ansökan behöver endast göras en gång för eleven och gäller under hela grundskoletiden. Om önskemål finns om att avbryta modersmålsundervisning ska detta göras skriftligt.
Här finns blanketten för ansökan om modersmål Pdf, 263.8 kB.
Modersmål i förskolan
I förskolan finns modersmålsundervisning som en integrerad del av förskolans verksamhet. Det innebär att modersmålslärare arbetar i barngruppen och förstärker barnens modersmål och kultur. Pedagogerna i förskolan och modersmålslärarna arbetar tillsammans med ett interkulturellt förhållningssätt för att lyfta alla barns språk och kultur på ett positivt sätt.
För att nå målet går en del av pedagogerna i förskolan tillsammans med modersmålslärare i handledning inom området flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan.
Har du frågor om de regler som gäller för de nationella minoritetsspråken? Kontakta Amara Alic.
Vilka språk undervisar Modersmålsenheten i?
Modersmålspedagogerna på Modermålsenheten undervisar i:
- Albanska
- Arabiska
- Armeniska
- BKS (bosniska/kroatiska/serbiska)
- Dari-farsi
- Engelska
- Finska
- Franska
- Italienska
- Kinesiska
- Kurdiska (kurmanji, badinani, sorani.)
- Persiska
- Polska
- Portugisiska
- Romani
- Ryska
- Somaliska
- Spanska
- Syrianska/syriska
- Swahili
- Thailändska
- Tigrinja
- Tjetjenska
- Turkiska
- Ukrainska
Modersmål i förskolan
I förskolan finns modersmålsstöd som en integrerad del av förskolans verksamhet. Det innebär att modersmålspedagoger arbetar i barngruppen och förstärker barnens modersmål och kultur. Pedagogerna i förskolan och modersmålspedagogerna arbetar tillsammans med ett interkulturellt förhållningssätt för att lyfta alla barns språk och kultur på ett positivt sätt.
För att nå målet går en del av pedagogerna i förskolan i handledning inom området flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan.
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: bildning@edu.lidkoping.se