Uppstart i arbetet med att rusta våra barn för framtiden

Hur kan vi arbeta för att minska barns ohälsa och hur kan vi stärka våra barns förmåga att hantera kriser och motgångar? Hur får vi dem att växa till individer med självförtroende och självkännedom och som i samspel med andra blir rustade för framtiden?

Förskollärare i lärosituation

Lidköpings kommun har initierat ett utvecklingsarbete där en grupp förskollärare fick i uppdrag att arbeta fram en plan baserat på vetenskap och beprövade erfarenheter för att stärka barns resiliens redan i förskolan och nu är det dags för nästa steg.

”Vi kan se att barns psykiska ohälsa ökar och går nedåt i åldrarna och att barns förmåga att hantera kriser och motgångar behöver stärkas. Särskilt med tanke på att vi står inför en framtid som är svår att förutsäga”, säger Camilla Börjesson Jansson, Områdeschef förskola, Lidköpings kommun”

Resiliens är kapaciteten att hantera motgångar, utmaningar och kriser

Resiliens handlar om att kunna använda olika förhållningssätt inför det vi möter i livet, såväl i den lilla som i den stora världen. Den kapaciteten är inte en medfödd egenskap utan den utvecklas i samverkan med omgivningen, det sker genom att få möta motgångar på ett fungerande sätt. Resiliens omfattar dimensionerna fysisk, psykisk och social och de går hand i hand och alla är lika viktiga.

Trygg miljö en förutsättning

För att lyckas behöver vi en trygg miljö för våra barn, en miljö där de blir sedda och lyssnade på.

Det kräver en arbetsmiljö med goda relationer mellan kollegor, ett öppet klimat och en plats där man trivs. En gemensam pedagogisk grundsyn med kontinuerliga reflektioner kring samsyn och förhållningssätt är också viktig.

Vuxna skapar relationer genom att engagera sig i barnens vardag och visa genuint intresse för deras tankar och känslor. Detta skapar en känsla av tillhörighet och gemenskap. Pedagoger behöver lära känna barnen utifrån deras erfarenheter för att förstå deras behov, både som individer och som grupp. Genom att bjuda in barnen att ta del av vuxnas tankar och känslor, stärks relationen.

Förskolan ska lyfta fram barn som kapabla och kompetenta, och ge dem möjlighet att känna sig kompetenta genom eget handlande. Pedagogens roll är att stötta barnen positivt genom att ställa öppna frågor och använda stödjande kommentarer för att främja barnens reflektion och resonemang.

Workshop är starten för gemensam syn och dialog för samtliga anställda

Arbete med resiliens gäller för alla förskolor i Lidköpings kommun, det ska vara lika förutsättningar för alla barn. Alla pedagoger kommer delta i arbetet framåt som startade med en gemensam workshop den 12 mars. Det handlar om att få förståelse för begreppet resiliens och starta dialog kring det. Att hitta förhållningssätt och få en samsyn kring arbetet där relation och reflektion är centrala delar i att lyckas.

” Frågor vi bland annat behöver ställa oss är vilken relation vi har till vart och ett av barnen och vi behöver reflektera kring vårt förhållningssätt i relation till barnen.

Det kommer att ta några år att se resultatet. Det vi vill få är barn som när de blir äldre känner ett lugn, en trygghet och som har självförtroende och självkännedom. Vi vill få framtidsbyggare som vill, vågar och kan!”, avslutar Camilla Börjesson Jansson

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: bildning@edu.lidkoping.se