Uppstart i arbetet med att rusta våra barn för framtiden
Hur kan vi arbeta för att minska barns ohälsa och hur kan vi stärka våra barns förmåga att hantera kriser och motgångar? Hur får vi dem att växa till individer med självförtroende och självkännedom och som i samspel med andra blir rustade för framtiden?

Lidköpings kommun har initierat ett utvecklingsarbete där en grupp förskollärare fick i uppdrag att arbeta fram en plan baserat på vetenskap och beprövade erfarenheter för att stärka barns resiliens redan i förskolan och nu är det dags för nästa steg.
”Vi kan se att barns psykiska ohälsa ökar och går nedåt i åldrarna och att barns förmåga att hantera kriser och motgångar behöver stärkas. Särskilt med tanke på att vi står inför en framtid som är svår att förutsäga”, säger Camilla Börjesson Jansson, Områdeschef förskola, Lidköpings kommun”
Resiliens är kapaciteten att hantera motgångar, utmaningar och kriser
Resiliens handlar om att kunna använda olika förhållningssätt inför det vi möter i livet, såväl i den lilla som i den stora världen. Den kapaciteten är inte en medfödd egenskap utan den utvecklas i samverkan med omgivningen, det sker genom att få möta motgångar på ett fungerande sätt. Resiliens omfattar dimensionerna fysisk, psykisk och social och de går hand i hand och alla är lika viktiga.
Trygg miljö en förutsättning
För att lyckas behöver vi en trygg miljö för våra barn, en miljö där de blir sedda och lyssnade på.
Det kräver en arbetsmiljö med goda relationer mellan kollegor, ett öppet klimat och en plats där man trivs. En gemensam pedagogisk grundsyn med kontinuerliga reflektioner kring samsyn och förhållningssätt är också viktig.
Vuxna skapar relationer genom att engagera sig i barnens vardag och visa genuint intresse för deras tankar och känslor. Detta skapar en känsla av tillhörighet och gemenskap. Pedagoger behöver lära känna barnen utifrån deras erfarenheter för att förstå deras behov, både som individer och som grupp. Genom att bjuda in barnen att ta del av vuxnas tankar och känslor, stärks relationen.
Förskolan ska lyfta fram barn som kapabla och kompetenta, och ge dem möjlighet att känna sig kompetenta genom eget handlande. Pedagogens roll är att stötta barnen positivt genom att ställa öppna frågor och använda stödjande kommentarer för att främja barnens reflektion och resonemang.
Workshop är starten för gemensam syn och dialog för samtliga anställda
Arbete med resiliens gäller för alla förskolor i Lidköpings kommun, det ska vara lika förutsättningar för alla barn. Alla pedagoger kommer delta i arbetet framåt som startade med en gemensam workshop den 12 mars. Det handlar om att få förståelse för begreppet resiliens och starta dialog kring det. Att hitta förhållningssätt och få en samsyn kring arbetet där relation och reflektion är centrala delar i att lyckas.
” Frågor vi bland annat behöver ställa oss är vilken relation vi har till vart och ett av barnen och vi behöver reflektera kring vårt förhållningssätt i relation till barnen.
Det kommer att ta några år att se resultatet. Det vi vill få är barn som när de blir äldre känner ett lugn, en trygghet och som har självförtroende och självkännedom. Vi vill få framtidsbyggare som vill, vågar och kan!”, avslutar Camilla Börjesson Jansson
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: bildning@edu.lidkoping.se