Företagare i Lidköping: Bra dialog med kommunen – men avgifter, vägar och digitala tjänster kan bli bättre
%20Soran,%20Flygtur-9923_MS.webp)
Att kunna nå oss och få svar när det behövs är viktigt för den som driver företag. För flera företagare i Lidköpings kommun fungerar dialogen med kommunen överlag bra. Samtidigt finns det önskemål om lägre avgifter, bättre framkomlighet och mer utvecklade digitala tjänster.
Vi frågade två företag
En lokal småföretagare, Fredrik Egonson, berättar att han har regelbunden kontakt med flera delar av kommunens organisation, bland annat gällande tillståndsärenden, frågor gällande gator, renhållning och flera andra funktioner inom Sektor samhälle och Sektor service. Fredrik drev uteserveringen Qvänumstrand vid Framnäs i somras.
– Jag tycker att vi förstår varandra väl och jag får alltid svar på frågor inom rimlig tid. Det funkar fint och jag har inte haft några större dröjsmål med att få tag på någon specifik person, säger han.
Samtidigt pekar han på att det ibland tar lite längre tid att få återkoppling när mycket ska hanteras digitalt.
– Framför allt när mycket ska göras på självservicesidan som tyvärr känns outvecklad, då tar det längre tid. Jag skulle också önska att kommunen sänker avgifterna för oss småföretagare. Det är tyvärr för många och dyra avgifter för att bedriva min typ av verksamhet, säger Fredrik som driver företag inom bryggeri, destilleri och restaurangbranschen.
Även större företag lyfter fram en positiv företagsdialog. Anders Jideklev på Lantmännen har kontakt med flera olika funktioner inom kommunen.
– Vi har mycket kontakt med Näringslivsenheten, med Sektor samhälle och Campus västra Skaraborg. Även projektet som handlar om att skapa livsmedelskluster, som Lidköpings kommun driver, är vi involverade i. Vi deltar på frukostmöten där det är en bra mix av deltagare från både kommun och näringsliv, säger han.
Han beskriver dialogen med kommunen som lyhörd och framåtlutad.
– Det fungerar bra. Jag upplever kommunen som lösningsorienterad och handlingskraftig. För de frågeställningar vi har, inte minst kopplat till vår nya fabrik Ärta, får vi en fantastisk respons och har ett bra kontaktnät inom kommunens olika delar, säger Anders.
När det gäller återkoppling ser han en naturlig variation beroende på vilken typ av fråga det handlar om.
– En del frågor kräver hanteringstid och beredning, andra är enklare och då kommer svaren snabbare. Över lag, utifrån förutsättningarna, upplever vi både att vi får bra kvalitet och att ledtiderna är bra. Vår bild är att kommunen gör vad man kan för att återkoppla genomarbetade svar på så kort tid som möjligt, säger han.
Vad kan kommunen bli bättre på?
På frågan om vad kommunen kan bli bättre på gentemot företagen lyfter Anders framför allt vikten av att fortsätta på den inslagna vägen.
– Fortsätt hålla i den positiva företagsdialogen, fortsätt vara lyhörda och skapa intressanta mötesplatser mellan företag och kommun. Ta gärna ännu större plats som neutral brygga mellan företag, i frågor som är generella för många av oss, säger han.
Han lyfter också hur kommunens positiva kommunikation kring Lantmännen och satsningen på Ärta bidragit.
– Den kommunikationen stärker oss på så sätt att fler arbetssökande verkligen vill komma till oss, säger Anders.
Samtidigt finns också utvecklingsområden.
– Om vi ska peka på något som kan förbättras så är det klassningen av vägar för tung trafik till och från fabriken, samt energifrågan. Där ser vi en begränsning för nästa steg i våra eventuella framtida satsningar, avslutar Anders.
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: samhalle@lidkoping.se